Konferensresa till Tallinn | Sverigedemokraterna Huddinge

Konferensresa till Tallinn

Den 5 maj seglade delar av SD Huddinges styrelse och nämndrepresentanter iväg med Tallinks ”M/S Victoria” för att dels ha olika konferenser och dels för att i Tallinn göra ett studiebesök på en estnisk skola. Med på resan följde även Östen Granberg, ordförande för SD Botkyrka.

_DSC5299

Konferenslokalerna ombord är väldigt fina och innehåller all tänkbar utrustning man kan tänkas behöva, och vi fick mycket sagt och gjort.

Efter konferenstimmarna åt vi gemensam middag på bufférestaurangen och umgicks i största allmänhet. Kvällen blev ganska tidig då vi alla var nyfikna på det stundande studiebesöket dagen efter.

_DSC5406

Väl i Tallinn åkte vi i hyrd buss till jättelika Jüri Gümnaasium där vi fick träffa både rektor och lärare. Först så satt vi någon timme på deras kontor och diskuterade såväl svensk som estnisk skolpolitik. Sedan väntade rundvandring i skolan, som visade sig innehålla elever från alla årskullar. Det var mycket rent och snyggt och man slogs av att korridorerna var tomma, eftersom eleverna var på lektion. I de svenska skolor jag själv besökt är det alltid elever som på skoltid hänger i korridorerna, kanske de har håltimme eller lärarlös lektion, vad vet jag, men så var inte fallet i Jüri Gümnaasium. Allt var som sagt väldigt rent och fräscht, och i skolsalarna satt prydliga och entusiastiska elever som uppenbarligen förstått varför man går i skolan. Stolt visades även gymnastiksalar, gym och simhall, slöjd- och musiksalar samt en jättelik aula upp. På flera väggar satt skyltar med typ årets elev i olika läroämnen, årets basketspelare, snabbaste 100-meterslöparen de senaste tio åren och så vidare.

_DSC5319

_DSC5329

_DSC5330

_DSC5345

_DSC5341

_DSC5336

Ett inspirerande besök!

_DSC5363

Efter skolbesöket tog vi en sen lunch på en medeltida krog i Tallinns gamla stad.
Köttet var ju gott i alla fall, men avsaknaden av färska grönsaker, ris, pasta, potatis eller pommes kändes svår för undertecknad, som är lite kinkig när det gäller käk.

_DSC5379

_DSC5401

Väl ombord på båten, på återvägen till Sverige, fortsattes konferensen som skickligt leddes av Martin Nigals och Bo Adolfsson. Övriga deltagare på resan var: Arnold Boström, Mats Arkhem, Annika Boström Sven Pernils, Ann Clewett, Tor Gustafsson och Östen Granberg.

Mats Arkhem