Nyhetsbrev Nr 4 – 2019 | Sverigedemokraterna Huddinge

Nyhetsbrev Nr 4 – 2019

*|MC:SUBJECT|*

Nyhetsbrev 2019 #4

Bästa/bäste medlem, nedan följer lite uppdateringar från Sverigedemokraterna i Huddinge med avsikt att ge insyn i det arbete som vi bedriver. Kontakta gärna oss om ni har några funderingar.
Vi önskar er en trevlig läsning och fortsatt trevlig vecka.

Stor bilträff i Farsta

Under lördagen den 31 augusti fick SD Huddinge det stora nöjet att besöka en av Stockholms största bilträffar med tält som vi bemannade tillsammans med flera andra SD-föreningar i distrikt Stockholms län.

Bilträffen i Farsta samlade runt 350 utställningsbilar av olika kategorier och upp emot 1500 besökare i en glad och välkomnande stämning. Vårt tält var välbesökt och många var intresserade av att stanna och prata lite om både bilar och politik.

Vid Sverigedemokraternas tält

Sverigedemokraterna inser att bilen är en nödvändig del i vår vardag men också en värdefull kulturbärare. Motorintresset för samman människor från olika bakgrunder och över generationsgränser, det kunde vi se tydligt under lördagen.

En riktigt snygg bil med en riktigt snygg doftgran.

Som Sveriges enda bilvänliga parti var det en stor ära för SD Huddinge att vara en av sponsorerna för evenemanget och dela ut priset för årets bästa Hot Rod.

Årets pristagare fört bästa Hot Rod.

Vi vill varmt tacka alla som medverkade och vi ser fram emot nästa års träff som säkerligen blir minst lika lyckad!

Huddinges politiker svarar på frågor om hemlöshet

Efter att Huddinge Direkt gjorde ett uppmärksammat reportage om två hemlösa invånare som blir bortkörda av polisen från ett övergivet hus, lyftes frågan om hemlöshet i kommunen. Den senaste ordentliga översynen av antalet hemlösa i Huddinge gjordes av Socialstyrelsen 2017 och visade att det totala antalet hemlösa var 260.

I en efterföljande artikel fick Huddinges lokalpolitiker kommentera situationen och det blev tydligt att Sverigedemokraterna fortfarande är det enda partiet som ser problematiken i en ansvarslös befolkningstillväxt (som nästan uteslutande sker genom inflyttning).

Politikerna fick svara på följande tre frågor:
1. Vad krävs för att de ska komma bort från hemlösheten?
2. Borde Huddinge ha en tak över huvudet-garanti?
3. Borde Huddinge ha egna akutboenden?

Tryck på bilden nedan för att komma till artikeln och se svaren.

Nynäshamns Ångbryggeri avbokar Sverigedemokraterna

Flera Sverigedemokratiska kommunföreningar, inklusive SD Huddinge, kontaktade Nynäshamns Ångbryggeri för en betald gruppbokning av ett verksamhetsbesök. Tyvärr fick vi veta att ångbryggeriet och deras personal inte vill ha vare sig Sverigedemokraterna, deras aktiva förtroendevalda, styrelser eller tjänstemän som kunder eller besökare. Ett minst sagt förvånande besked att få år 2019 då vi under en längre tid har varit Sveriges tredje största parti och bevisligen utgör en stor del av befolkningen. I Nynäshamn kommun lade ca 20 % av väljarna sin röst på just Sverigedemokraterna i EU-valet 2019.

Samtidens chefredaktör, Dick Erixon, rapporterade om händelsen i en artikel och vi i SD Huddinge kan endast hålla med om hans mening: "Politiska åsiktsmotsättningar hör hemma på den partipolitiska arenan, inte i bryggerier, butiker, verkstäder, läkarmottagningar."

Tryck här för att läsa Samtidens artikel

Huddinges demokratipris 2019

Lördagen den 24/9 närvarade SD Huddinge på utdelningen av Huddinges demokratipris 2019.

Vinnaren blev Peter Henriksson för att ha lämnat in Huddingeförslag och på sociala medier fått igång en debatt om olika brister i kommunens skötsel av bland annat planteringarna i centrum. Han har även organiserat Huddingebor till en planteringsfest.

Årets vinnare av Huddinges demokratipris.

Under dagen anordnades även Huddinge Star, en talangshow för Huddinges barn och unga med många olika framträdanden och aktiviteter.

Det var många besökare och trevlig stämning vid vårt bokbord, tack till alla som tittade förbi!

SD Huddinge möter väljare.

Debattartikel om tiggeriförbud i Dagens Samhälle

SD Huddinges Mats Arkhem, tillsammans med kollegor runt om i Stockholms län, krossar de tio vanligaste motargumenten för tiggeriförbud i en ny debattartikel. Frågan om tiggeriförbud blir alltmer aktuell när fler kommuner, såväl SD-ledda som M-ledda och S-ledda, idag inför tiggeriförbud. Listan av kommuner som vill införa ett kommunalt tiggeriförbud men ännu inte har gjort det är också lång.

Sverigedemokraterna gör frågan aktuell i Huddinge med två olika motioner som på varsitt sätt angriper problemet. Dessa väntar fortfarande på att behandlas men de reser redan nu frågan: kommer Moderaterna att följa i sina kollegors fotspår eller kommer de vika sig för den svaga alliansen? Det får kommunfullmäktigesammanträdet visa.

Politikerhörna på Seniorveckans avslutningsfest

Fredagen den 20/9 deltog SD Huddinge på Seniorveckans avslutningsfest på Folkes i Huddinge centrum, där träffade vi på en hel del såväl gamla som nya sympatisörer. Det bjöds på underhållning, fika och utdelningen av kvalitetspriset, som syftar till att lyfta upp goda exempel inom socialtjänstens områden, ägde rum.

Årets pristagare blev Marie Karlsson. Hon är undersköterska på Rosendalsgården och har arbetat aktivt och framgångsrikt för att äldreomsorgen i Huddinge ska vara med i matchen när nya digitala lösningar dyker upp och behöver testas.

Var med och påverka - ny arbetsgrupp för Gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden

Sverigedemokraterna växer så det knakar och i vårt arbete att engagera fler medlemmar kommer vi nu att börja bilda arbetsgrupper för de olika nämnderna som vi är representerade i. Först ut är Gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden (GAN).

Gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden ansvarar främst för arbete, integration och studier på gymnasial nivå och vuxennivå. Men nämnden ansvarar också för bland annat arbete och försörjning, arbetsmarknadsinsatser, ekonomiskt bistånd, gymnasieskola, vuxenutbildning samt mottagande av nyanlända och kvotflyktingar.

Detta är en fantastisk möjlighet för dig som vill engagera dig djupare i politiken och vill lära känna fler sverigedemokrater i Huddinge. Du kommer tillsammans med våra nämndrepresentanter få ta del av och bereda ärenden som behandlas av GAN, samt vara med och utveckla vår politik på de politiska områden som nämnden ansvar för. Antalet platser i arbetsgruppen kommer att vara begränsade.

Låter detta intressant? Kontakta oss då på huddinge@sd.se

På vår Facebooksida får du snabbt relevant information Sverigedemokraternas verksamhet i Huddinge. Nyheter, motioner, interpellationer och mer.

Håll dig uppdaterad och gilla sidan på facebook.com/SDHuddinge

2019 Sverigedemokraterna Huddinge
Text/layout: Leonid Yurkovskiy