Nyhetsbrev Nr 5 – 2019 | Sverigedemokraterna Huddinge

Nyhetsbrev Nr 5 – 2019

*|MC:SUBJECT|*

Nyhetsbrev 2019 #5

Bästa/bäste medlem, nedan följer lite uppdateringar från Sverigedemokraterna i Huddinge med avsikt att ge insyn i det arbete som vi bedriver. Kontakta gärna oss om ni har några funderingar.
Vi önskar er en trevlig läsning och fortsatt trevlig vecka.

SD Huddinge säger nej till mer skattepengar åt de politiska partierna

En av frågorna som vi sverigedemokrater i Huddinge har drivit länge är den om sänkt partistöd. Under fullmäktigesammanträdet den 9 december blev det dock klart att de övriga partierna istället tänker höja partistödet. Samtidigt som detta beslut tas måste så gott som all annan kommunal verksamhet effektivisera, det går inte ihop. Sverigedemokraterna tycker tvärtom att vi inom politiken ska föregå med gott exempel, när resten av den kommunala verksamheten tvingas hitta besparingar, och därför föreslog vi istället att partistödet sänks med 25 %. Dessvärre var det inget annat parti som ville detsamma.

Nedan följer en artikel som HuddingeDirekt skrev om ämnet:

Paneldebatt om "framtidens gröna huddinge"

Den 14 oktober arrangerade Socialdemokraterna och Centerpartiet, vars samarbete på flera håll i landet är mycket nära, en paneldebatt som handlade om hur Huddinge ska växa och samtidigt vara "grönt". Samtliga politiska partier var bjudna vilket resulterade i en timmes lång debatt.

Samtliga partier påstod sig värna om Huddinges miljö och en hållbar utveckling, men det visade sig att de övriga partierna fortfarande inte kunde se den aggressiva befolkningstillväxten som ett hinder för att säkra en fungerande infrastruktur och för att bevara en rik natur på kommunens mark. Där särskiljde sig Sverigedemokraterna från de andra partierna.

Sverigedemokraternas ledamot i Klimat- och stadsmiljönämnden, Gerhard Miksche, representerade oss i debatten.

Gerhard Miksche längst till höger på bilden.

Medlemsmöte med Alexander Christiansson

Torsdagen den 7 november fick vi besök av riksdagsledamoten Alexander Christiansson som presenterade sitt arbete i arbetsmarknadsutskottet. Arbetsmarknadspolitiken bär på många lösningar till de problem som Stefan Löfvens regering och hans företrädare har skapat. Här presenterade Alexander många av de lösningar som ingår i Sverigedemokraternas politiska paket. Många intressanta frågor ställdes av SD Huddinges medlemmar vilket resulterade i en livlig och tankeväckande dialog.

Vi bjuder regelbundet in olika intressanta föreläsare till våra medlemsmöten så håll utkik efter det i din inkorg.

Debattartikel om fler motorvägar

SD Huddinges oppositionsråd, Mats Arkhem, tillsammans med riksdags- och regionkollegor förklarar bristerna i Vänsterpartiets förslag för trafiken i Stockholmsområdet.

Mats tillägger: "...för övrigt så handlar vägtrafik inte enbart om privatbilism. Även kollektivtrafik, blåljus, gods och tjänsteföretag behöver asfalt under hjulen."

Julbord med SD Huddinge

Den 6 december rundade SD Huddinge av verksamhetsåret genom sin årliga julbordstradition på mysiga Flottsbro värdshus. Tillsammans var vi över 90 sverigedemokrater som samlades för att välkomna julen och avnjuta en trevlig afton i goda vänners lag.

Stort tack till alla medlemmar som närvarade och bidrog till den härliga stämningen!

Var med och påverka

Ersättare för Sverigedemokraterna i Kultur- och fritidsnämnden
Intresserar du dig för kultur och fritid i Huddinge? Just nu söker vi en sverigedemokrat som vill representera oss i Kultur- och fritidsnämnden.

Kultur- och fritidsnämnden ansvarar för idrottshallar och idrottsplatser, kommunens bibliotek, kulturskolan, öppen barn- och ungdomsverksamhet, bidrag till föreningar och studieförbund, kulturverksamhet, Barnkonsten, Fullersta Gård, inköp av konst och utdelning av kultur- och idrottspriser.

Låter detta intressant? Kontakta oss då på huddinge@sd.se

Arbetsgrupp för Gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden
Sverigedemokraterna växer så det knakar och i vårt arbete att engagera fler medlemmar kommer vi nu att börja bilda arbetsgrupper för de olika nämnderna som vi är representerade i. Först ut är Gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden (GAN).

Gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden ansvarar främst för arbete, integration och studier på gymnasial nivå och vuxennivå. Men nämnden ansvarar också för bland annat arbete och försörjning, arbetsmarknadsinsatser, ekonomiskt bistånd, gymnasieskola, vuxenutbildning samt mottagande av nyanlända och kvotflyktingar.

Detta är en fantastisk möjlighet för dig som vill engagera dig djupare i politiken och vill lära känna fler sverigedemokrater i Huddinge. Du kommer tillsammans med våra nämndrepresentanter få ta del av och bereda ärenden som behandlas av GAN, samt vara med och utveckla vår politik på de politiska områden som nämnden ansvar för. Antalet platser i arbetsgruppen kommer att vara begränsade.

Låter detta intressant? Kontakta oss då på huddinge@sd.se

På vår Facebooksida får du snabbt relevant information Sverigedemokraternas verksamhet i Huddinge. Nyheter, motioner, interpellationer och mer.

Håll dig uppdaterad och gilla sidan på facebook.com/SDHuddinge

2019 Sverigedemokraterna Huddinge
Text/layout: Leonid Yurkovskiy