Nyhetsbrev | Sverigedemokraterna Huddinge

Nyhetsbrev 2019 #4

Bästa/bäste medlem, nedan följer lite uppdateringar från Sverigedemokraterna i Huddinge med avsikt att ge insyn i det arbete som vi bedriver. Kontakta gärna oss om ni har några funderingar.

Stor bilträff i Farsta

Under lördagen den 31 augusti fick SD Huddinge det stora nöjet att besöka en av Stockholms största bilträffar med tält som vi bemannade tillsammans med flera andra SD-föreningar i distrikt Stockholms län.

Bilträffen i Farsta samlade runt 350 utställningsbilar av olika kategorier och upp emot 1500 besökare i en glad och välkomnande stämning. Vårt tält var välbesökt och många var intresserade av att stanna och prata lite om både bilar och politik.

Vid Sverigedemokraternas tält

Sverigedemokraterna inser att bilen är en nödvändig del i vår vardag men också en värdefull kulturbärare. Motorintresset för samman människor från olika bakgrunder och över generationsgränser, det kunde vi se tydligt under lördagen.

En riktigt snygg bil med en riktigt snygg doftgran.

Som Sveriges enda bilvänliga parti var det en stor ära för SD Huddinge att vara en av sponsorerna för evenemanget och dela ut priset för årets bästa Hot Rod.

Årets pristagare fört bästa Hot Rod.

Vi vill varmt tacka alla som medverkade och vi ser fram emot nästa års träff som säkerligen blir minst lika lyckad!

Huddinges politiker svarar på frågor om hemlöshet

Efter att Huddinge Direkt gjorde ett uppmärksammat reportage om två hemlösa invånare som blir bortkörda av polisen från ett övergivet hus, lyftes frågan om hemlöshet i kommunen. Den senaste ordentliga översynen av antalet hemlösa i Huddinge gjordes av Socialstyrelsen 2017 och visade att det totala antalet hemlösa var 260.

I en efterföljande artikel fick Huddinges lokalpolitiker kommentera situationen och det blev tydligt att Sverigedemokraterna fortfarande är det enda partiet som ser problematiken i en ansvarslös befolkningstillväxt (som nästan uteslutande sker genom inflyttning).

Politikerna fick svara på följande tre frågor:
1. Vad krävs för att de ska komma bort från hemlösheten?
2. Borde Huddinge ha en tak över huvudet-garanti?
3. Borde Huddinge ha egna akutboenden?

Tryck på bilden nedan för att komma till artikeln och se svaren.

Nynäshamns Ångbryggeri avbokar Sverigedemokraterna

Flera Sverigedemokratiska kommunföreningar, inklusive SD Huddinge, kontaktade Nynäshamns Ångbryggeri för en betald gruppbokning av ett verksamhetsbesök. Tyvärr fick vi veta att ångbryggeriet och deras personal inte vill ha vare sig Sverigedemokraterna, deras aktiva förtroendevalda, styrelser eller tjänstemän som kunder eller besökare. Ett minst sagt förvånande besked att få år 2019 då vi under en längre tid har varit Sveriges tredje största parti och bevisligen utgör en stor del av befolkningen. I Nynäshamn kommun lade ca 20 % av väljarna sin röst på just Sverigedemokraterna i EU-valet 2019.

Samtidens chefredaktör, Dick Erixon, rapporterade om händelsen i en artikel och vi i SD Huddinge kan endast hålla med om hans mening: "Politiska åsiktsmotsättningar hör hemma på den partipolitiska arenan, inte i bryggerier, butiker, verkstäder, läkarmottagningar."

Tryck här för att läsa Samtidens artikel

Huddinges demokratipris 2019

Lördagen den 24/9 närvarade SD Huddinge på utdelningen av Huddinges demokratipris 2019.

Vinnaren blev Peter Henriksson för att ha lämnat in Huddingeförslag och på sociala medier fått igång en debatt om olika brister i kommunens skötsel av bland annat planteringarna i centrum. Han har även organiserat Huddingebor till en planteringsfest.

Årets vinnare av Huddinges demokratipris.

Under dagen anordnades även Huddinge Star, en talangshow för Huddinges barn och unga med många olika framträdanden och aktiviteter.

Det var många besökare och trevlig stämning vid vårt bokbord, tack till alla som tittade förbi!

SD Huddinge möter väljare.

Debattartikel om tiggeriförbud i Dagens Samhälle

SD Huddinges Mats Arkhem, tillsammans med kollegor runt om i Stockholms län, krossar de tio vanligaste motargumenten för tiggeriförbud i en ny debattartikel. Frågan om tiggeriförbud blir alltmer aktuell när fler kommuner, såväl SD-ledda som M-ledda och S-ledda, idag inför tiggeriförbud. Listan av kommuner som vill införa ett kommunalt tiggeriförbud men ännu inte har gjort det är också lång.

Sverigedemokraterna gör frågan aktuell i Huddinge med två olika motioner som på varsitt sätt angriper problemet. Dessa väntar fortfarande på att behandlas men de reser redan nu frågan: kommer Moderaterna att följa i sina kollegors fotspår eller kommer de vika sig för den svaga alliansen? Det får kommunfullmäktigesammanträdet visa.

Politikerhörna på Seniorveckans avslutningsfest

Fredagen den 20/9 deltog SD Huddinge på Seniorveckans avslutningsfest på Folkes i Huddinge centrum, där träffade vi på en hel del såväl gamla som nya sympatisörer. Det bjöds på underhållning, fika och utdelningen av kvalitetspriset, som syftar till att lyfta upp goda exempel inom socialtjänstens områden, ägde rum.

Årets pristagare blev Marie Karlsson. Hon är undersköterska på Rosendalsgården och har arbetat aktivt och framgångsrikt för att äldreomsorgen i Huddinge ska vara med i matchen när nya digitala lösningar dyker upp och behöver testas.

Var med och påverka - ny arbetsgrupp för Gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden

Sverigedemokraterna växer så det knakar och i vårt arbete att engagera fler medlemmar kommer vi nu att börja bilda arbetsgrupper för de olika nämnderna som vi är representerade i. Först ut är Gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden (GAN).

Gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden ansvarar främst för arbete, integration och studier på gymnasial nivå och vuxennivå. Men nämnden ansvarar också för bland annat arbete och försörjning, arbetsmarknadsinsatser, ekonomiskt bistånd, gymnasieskola, vuxenutbildning samt mottagande av nyanlända och kvotflyktingar.

Detta är en fantastisk möjlighet för dig som vill engagera dig djupare i politiken och vill lära känna fler sverigedemokrater i Huddinge. Du kommer tillsammans med våra nämndrepresentanter få ta del av och bereda ärenden som behandlas av GAN, samt vara med och utveckla vår politik på de politiska områden som nämnden ansvar för. Antalet platser i arbetsgruppen kommer att vara begränsade.

Låter detta intressant? Kontakta oss då på huddinge@sd.se

På vår Facebooksida får du snabbt relevant information Sverigedemokraternas verksamhet i Huddinge. Nyheter, motioner, interpellationer och mer.

Nyhetsbrev 2019 #3

EU-valet och valrörelsen

Den 26 maj var det val till Europaparlamentet. Trots att Sverigedemokraterna är ett EU-skeptiskt parti är valet betydelsefullt för Sveriges alla invånare och för Huddingeborna, inte minst med tanke på att över hälften av alla beslut som fattas i kommunen direkt eller indirekt påverkas av sådana som är fattade i Bryssel.

SD Huddinge valde att gå mot strömmen och fokusera på fysiska möten och digitala kanaler i vårt valarbete istället för att förfula gatumiljön. Vi anser att politik handlar om mer än korta plakatmeddelanden. Därför valde vi att inte affischera inför EU-valet, vilket möttes av positiva reaktioner på bland annat Facebook.

Vi deltog i samtliga gymnasiedebatter, intervjuer och personliga möten där vi förklarade vår linje i EU-politiken som har varit tydlig sedan start, nämligen att det svenska folket ska få bestämma i sitt eget land och att EU ska börja handla om frivilligt samarbete länder emellan istället för mer överstatlighet som de andra riksdagspartierna driver.

Andra frågor som vi vill att EU ska prioritera är bland annat:

* Stärka EU:s yttre gränskontroller
* Stoppa förslaget om länkskatt och delningsförbud på internet
* Samarbeta för att minska utsläppen i Östersjön
* Stoppa planerna på tvångsmottagande av migranter
* Förstärka gränsöverskridande arbete mot terrorism
* Behålla goda handelsrelationer med Storbritannien
* Svensk djurhållning ska vara förebild för EU
* Skapa utbildningsmöjligheter över gränserna

Alexandra Ghialama debatterar för Sverigedemokraterna inför EU-valet

Jimmie Åkesson besöker SD Huddinge på valdagen
Valrörelsen i Huddinge avslutades på bästa möjliga vis med finbesök av Jimmie Åkesson. Trots att vädret var emot oss möttes Jimmie av glada och intresserade Huddingebor som besökte Huddinge centrum på valdagen. Det var en bra avslutning på valrörelsen, stort tack till Jimmie för besöket och även alla Sverigevänner som tittade förbi den regniga förmiddagen.

Ett välförtjänt valresultat
Sverigedemokraterna blev valets stora vinnare i Huddinge såväl som i hela landet. Med 5646 röster från kommuninvånarna har vi nu växt oss till tredje största parti även i EU-sammanhang. I många av Huddinges valdistrikt blev vi störst eller näst störst. Sverigedemokraterna ökade i alla landets 290 kommuner och blev största parti i 29 kommuner. I var tionde kommun är alltså SD:s väljare fler än andra partiers. Ett stort tack till alla Sverigevänner i Huddinge som möjliggjorde denna valframgång!

Huddingedagen

Lördagen den 25 maj var det återigen dags för Huddingedagen i samband med jazz- och bluesfestivalen där kommunens alla föreningar får möjlighet att möta Huddingeborna.

SD Huddinge hade glädjen att än en gång delta i folkfesten. Huddingedagen bjöd som vanligt på många olika aktiviteter, allt från klättring och bågskytte till mat och drop-in vigsel. SD Huddinge bjöd även detta år på glass vilket kanske blev det mest populära momentet hos besökarna trots det stundvis molniga vädret.

I den prestigefyllda boccia-turneringen, där den ojämna gräsmattan inte gjorde oss till full rättvisa, tog SD Huddinge ett steg närmare vinst. Kloten är runda, marginalerna är små, i boccia kan allting hända. Med andra ord förlorade vi tävlingen men vann värdefulla erfarenheter som vi hoppas ska komma oss till nytta under kommande turneringar.

Vi ser fram emot nästa års Huddingedag!

Debattartikel i dagens samhälle

Befolkningsökningen är en av vår tids stora ödesfrågor. Skola, vård, kollektivtrafik, bostadsmarknad, med mera är alla bärande pelare i samhället som är helt beroende av en hållbar befolkningsmängd och tillväxt. I denna debattartikel har SD Huddinges oppositionsråd Mats Arkhem tillsammans med några av sina Södertörnskollegor skrivit en mycket aktuell beskrivning av den kraftiga befolkningsökningen och dess konsekvenser.

Föreläsning med Gerhard Miksche.

Vår kloke och erfarne styrelsemedlem Gerhard Miksche anordnade, på ett av våra medlemsmöten, en intressant föreläsning om de tre abrahamitiska religionerna (judendomen, kristendomen och islam), dess utbredning och betydelse för det moderna samhället. Detta var en introducerande presentation som lade grunden för en djupare förståelse i denna viktiga fråga som har fått en allt större betydelse i den politiska diskussionen.

Efter debuten i SD Huddinge har Gerhard även föreläst i andra kommunföreningar. Vi ser naturligtvis fram emot fler föredrag för en vidare djupdykning i ämnet, håll därför utkik i din e-post för inbjudan till fler föreläsningar.

Debattartikel i Mitt i Huddinge

Sverigedemokraterna skrev en insändare i Mitt i Huddinge som handlar om att våra egna invånare ska prioriteras på bostadsmarknaden. Detta är en av våra absoluta hjärtefrågor i den kommunala politiken, vilket är unikt för Sverigedemokraterna som politisk parti i Huddinge.

Segeltorpsloppet

SD Huddinge deltog i premiären för Segeltorpsloppet, vi hade till och med en egen löpare. Loppet var gratis och öppet för allmänheten, vilket är en bra insats för att främja folkhälsan anser vi. Vi ser fram emot att delta även nästa år.

Sverigedemokraternas Martin Nigals efter att ha sprungit Segeltorpsloppet

Kommunfullmäktige och budgetförhandlingarna den 10/6

Den 10 juni, inleddes kommunens årliga budgetförhandlingar där samtliga partier presenterade sin övergripande politik för Huddinge.

Vi Sverigedemokrater i Huddinge väljer att prioritera skola, vård och trygghet framför ytterligare kostnader för regeringens ansvarslösa invandringspolitik. Vi anser att anledningen till varför invånare runt om i hela landet, oavsett ekonomisk situation, accepterar en ordning där deras pengar tas ifrån dem är förhoppningen att dessa skattepengar ska göra livet bättre för dem själva och deras nära. Detta är grunden till vårt parlamentariska system och även någonting som kommunen alltid ska ha i åtanke i sin verksamhetsutövning. Det är vår fasta övertygelse att kommunen ska prioritera sina egna invånare framför presumtiva sådana.

I vår budget sparar vi därför 22 miljoner kronor på ”extraordinära kostnader för flyktingmottagande”. Vi anser att staten ska stå för sina egna kostnader och att inte en krona mer, än det som kommer från riktade statsbidrag specifikt öronmärkta för mottagande av så kallade nyanlända, ska gå till fortsatt finansiering av den ansvarslösa massinvandringen.

Tryck här för att läsa budgeten i sin helhet.

I arbetet att effektivisera kommunens verksamhet gör vi även, förutom koalitionens satsningar på digitalisering och upphandlingseffektiviseringar, besparingar på den totala lönekostnaden för kommunens egna kommunikatörer som idag är 21 stycken. Det finns olika sorters kommunikatörer och de kan anta olika arbetsuppgifter. Att till exempel uppdatera viktig samhällsinformation på hemsidan och nå ut till invånarna är ett uppdrag som vi vill ska utföras väl. Men att marknadsföra kommunen och lägga resurser på kommunikation som inte är avgörande för kommunens kärnverksamhet är för oss inte ett prioriteringsområde.

Vi sparar även skattepengar på det ekonomiska stödet som går till de politiska partierna i kommunen. Vi anser att politiken behöver agera som gott föredöme, för förvaltningarnas tjänstemän såväl som för kommunens skattebetalare, att ständiga kostnadsökningar inte är möjliga i en ekonomiskt ansträngd situation.

Under fullmäktigesammanträdet röstade vi även vid ett annat ärende, utanför budgeten, nej till att ytterligare miljontals kronor skulle gå till flyktingmottagande. Dessvärre var de övriga partierna överens om att totalt 20,9 miljoner kronor ytterligare, utöver det redan budgeterade för år 2019, ska gå till flyktingmottagande. Vi tycker att det rimmar illa med de övriga partiernas påstådda oro över den ekonomiska situationen och målsättningen att vara en av de attraktivaste kommunerna i länet.

På bild: Mats Arkhem, Ann Clewett, Martin Nigals, Sven Pernils, John Clewett

Glad sommar!

Vi vill önska alla Sverigevänner en riktigt härlig sommar och tacka er för en framgångsrik start på mandatperioden. Vi ses till hösten!

Styrelsen för SD Huddinge

Nyhetsbrev 2019 #2

Kommunfullmäktige den 11/4

Under fullmäktigesammanträdet torsdagen den 11 april behandlades i vanlig ordning många ärenden som berör Huddinge kommuns politik och som tydliggör skillnaderna mellan de tre olika politiska blocken. Sverigedemokraterna deltog i de olika debatterna, bland annat gällande Socialdemokraternas motion om extratjänster som handlar om att kommunen ska skapa arbetserfarenhet för nyanlända inom bland annat kommunal välfärdsverksamhet. Där är vårt ställningstagande glasklart, Sverigedemokraterna kräver ett fläckfritt utdrag ur belastningsregistret för alla som ska jobba nära våra barn och äldre, oavsett var man kommer ifrån. Detta är i sig är en omöjlighet för nyanlända då de ännu inte har ett belastningsregister i Sverige.

Vidare diskuterades Sverigedemokraternas motion om demokratiberedningen, som till stor del har blivit genomförd. Vi anser att demokrati och delaktighet ska genomsyra hela den kommunala verksamheten och vi ser därmed inte nödvändigheten av en särskild instans. Beredningen fyllde, som vi ser det, ingen funktion som motsvarade dess budget och nu är beredningen nedlagd samt omarbetad i och med kommunens organisatoriska förändringar. Syftet med motionen var att lägga ner demokratiberedningen för att effektivisera kommunens politiska verksamhet. Nu har så skett och vår motion ansågs därmed vara besvarad, vilket vi instämmer med.

Senare in på sammanträdet behandlades Sverigedemokraternas motion om Sjödalsparken. Där föreslog vi att kommunen ska göra en insats för Huddinges parker i allmänhet och Sjödalsparken i synnerhet, som vi idag anser vara styvmoderligt behandlad av kommunen, trots att den är så uppskattad av många. Cigarettfimpar och annat skräp besudlar hela området, bänkarna är i slitet skick och gräsmattan är allt annat än inbjudande. Det är med glädje vi ser på att parken ska rustas upp, men vi anser ändå att parken bör skötas om även till dess att upprustningen är genomförd år 2020. Upprustningsplanerna blev även anledningen till att den styrande minoriteten ansåg motionen vara besvarad, något som vi i detta fall inte kan hålla med om. Att sopa undan cigarettfimpar kan inte innebära så stora ekonomiska konsekvenser för kommunen i förhållande till andra kostnader, och det ska inte behöva inte vänta tills upprustningen är klar.

Från vänster: Martin Nigals, Ann Clewett, Sven Pernils

Intervju om EU-valet

Lokaltidningen Nytt i Flempan, som drivs av journaliststudenter på Södertörns högskola, intervjuade Sverigedemokraternas gruppledare Mats Arkhem om EU-valet.

Nedan ser ni frågorna från journalisterna och Sverigedemokraternas svar som Mats blev ombedd att hålla kort:

Fråga: vilka är era hjärtefrågor i EU-valet som ni lägger extra fokus på?
Svar:
1. Stärka friheten för medlemsländerna.
2. Motarbeta förslaget om EU:s länkskatt och filterkrav på internet.
3. Skapa utbildningsmöjligheter över gränserna.

Fråga: varför just dessa frågor?
Svar:
1. Makt och beslut ska ligga närmare medborgarna, inte centraliseras borta i Bryssel.
2. Vi vill inte att EU ska få inskränka på yttrandefriheten och det fria internet.
3. Vi vill bejaka och ta till vara på de möjligheter som ett europeiskt samarbete ger.

Fråga: hur kan valet påverka Huddingebor?
Svar: Enligt SKL (Sveriges kommuner- och landsting) är cirka 60 % av alla kommunfullmäktigebeslut direkt eller indirekt fattade i Bryssel. Sveriges nettokostnad för att vara med i EU är 28,5 miljarder. Det betyder cirka 2500 kr årligen, per person, för samtliga Huddingebor. I och med Brexit föreslås det en ytterligare höjning för Sveriges del på 15 miljarder årligen.

Den största delen av pengarna går till jordbruksstöd på kontinenten och en ineffektiv byråkrati. En stor del av dessa pengar borde istället läggas på svensk välfärd.

Fråga: varför ska man rösta på just er i EU-valet?
Svar: Vi vill se mer frihet för Europas länder och ett samarbete som inte bygger på att mer makt och resurser går till att utveckla en pengaslukande federal överstat.

SD lyfter frågan om IS-återvändare i Huddinge

Terroristorganisationen IS har varit upphov till en av världens värsta humanitära katastrofer i senare tid. Det politiska ansvaret faller tungt på de övriga riksdagspartierna för att inte ha använt tiden sedan IS’ genombrott, kring 2014, för att fastställa lagstiftning mot den terrorism som är organisationens innersta väsen.

Uppgifter från Säkerhetspolisen visar att Huddinge är en av de många svenska kommunerna som kan tvingas, eller redan tvingas, hantera IS-återvändare.

Huddinge kommuns främsta uppdrag ska i den här situationen naturligtvis vara att stärka Huddingebornas trygghet och inte ägna resurser åt att förbättra tillvaron för dem som återvänder till Sverige efter att ha mördat, våldtagit, plundrat och torterat.

Därför har vi ställt följande frågor till Socialnämndens ordförande:
  • Vilka möjligheter har Huddinge kommun till att utestänga IS-återvändare från kommunens samhällsservice, såsom försörjningsbidrag, vuxenutbildning och hjälp till bostad?
  • Är kommunen beredd att använda Socialtjänstlagens stadganden om sekretessbrytande omständigheter, för att meddela polisen om misstänkt fortsatt terrorverksamhet bland IS-återvändare i Huddinge?
  • Kommer Huddinges invånare att få tydlig information om det finns kända IS-anhängare i Huddinge samt kommunens arbete kring dessa?
Nu inväntar vi svar från kommunen.

Rån mot barn har tredubblats i Huddinge

På tre år har antalet anmälda rån mot minderåriga i Huddinge tredubblats. Den negativa utvecklingen fortsätter och det är dags för de övriga partierna att öppna ögonen för den verklighet som vi länge har varnat för.

I en artikel från Huddinge Direkt konstateras det att:
”Utredningarna kring rånförsöken mot skolbarnen i Edboskolan har lagts ner i brist på bevis. Det fanns varken bilder från övervakningskameror eller någon teknisk bevisning att gå på.”

Sverigedemokraterna Huddinge har sedan vi kom in i kommunfullmäktige år 2006 drivit frågan om kameraövervakning på särskilda platser.

Vidare kan vi läsa hur kommunens säkerhetssamordnare konstaterar att man från kommunens sida inte har känt sig tvungen att sätta in särskilda åtgärder och att man samtidigt ser en trend där allt färre väljer att polisanmäla.

Detta ser vi som ytterst oroande, det är dels en signal på oförmåga från kommunens sida och dels en signal om att medborgare tappar förtroendet för rättssystemet.

Vi önskar att Huddinges alla politiska partier enas i arbetet emot den ökande brottsligheten. Om barnen inte kan känna trygghet och lita på samhället, vad har vi då för framtid?

Insändare: Självförsörjande på kött möjligt

SD Huddinges Martin Nigals har följt upp sin motion i kommunfullmäktige med en debattartikel om Huddinges potential till självförsörjning på nötkött. Martin lyfter Härjedalen som exempel och citerar Lantbrukarnas Riksförbund om fördelarna med den svenska kon.

Årsmöte för distrikt SD Stockholms län

Den 23/3 närvarade SD Huddinges samtliga ombud på SD Stockholms läns distriktsårsmöte. Distrikt SD Stockholms län innefattar 25 olika kommuner varav Huddinge är den största befolkningsmässigt.

SD Huddinges Arnold Boström och Martin Nigals blev återigen omvalda av ett enigt årsmöte.

Tryck här för läsa mer om SD Stockholms län

SD Stockholms läns distriktsstyrelse

Jimmie Åkessons vårtal den 4 maj

Nu är det dags igen! Den 4 maj håller Jimmie Åkesson sitt traditionsenliga vårtal på Långholmen i Stockholm.

Förutom Jimmie Åkesson kommer flera andra av partiets företrädare finnas på plats och tillsammans kicka igång valrörelsen för Europaparlamentsvalet.

Det kommer som vanligt att finnas enklare förtäring och aktiviteter för barn och vuxna i anslutning till scenen.

Framträdandena på scenen börjar klockan 13.00, kom gärna en stund innan för att mingla och träffa SD Huddinge och andra Sverigevänner!

E-post: huddinge@sd.se | Hemsida: huddinge.sd.se | Tel: 08-535 301 46

This is a raw html block.
Click the edit button to change this html.

Nyhetsbrev 2019 #1

Ny styrelse för verksamhetsår 2019

I slutet av januari avklarades SD Huddinges årsmöte för 2019. Med en stark enighet och framåtanda är SD Huddinge nu redo för att tackla verksamhetsåret och fortsätta arbeta för kommuninvånarnas bästa.

SD Huddinges styrelse för 2019 är:
Ordförande: Mats Arkhem.
Vice ordförande: Arnold Boström.
Andre vice ordförande: Martin Nigals.
Ledamöter: Sven Pernils, Ann Clewett, Bo Adolfsson, Runar Finnman, Gerhard Miksche, Rolf Lindberg.
Suppleanter: 1. Alexandra Gialama. 2. Malena Karanovic. 3. Peter Sandsjö.

SD säger nej till modulbostäder för migranter i Huddinge

Under det senaste kommunstyrelsesammanträdet behandlades två ärenden som tillsammans kommer innebära 118 nya lägenheter för nyanlända migranter. Detta är ett resultat av regeringens påtvingade ansvar för en annars ansvarslös invandringspolitik som varken har förbättrat situationen för Huddinge eller för riktiga flyktingar i världen.

Sverigedemokraterna anser att Huddinge främst ska ansvara för sina egna invånare och inte prioritera byggande av bostäder för migranter. I fall att Huddinge kommun ändå tvingas förse migranter med bostäder ska detta ske med minsta möjliga ekonomiska resurser och logi. Handlar det om människor som har flytt genom Europas olika länder för sina liv, bör tält och soppkök rimligtvis vara en tillfredsställande lösning, alternativt en större sal där utrymme kan användas mer effektivt.

Utbildningskonferens med den parlamentariska gruppen

Under januari organiserade våra nyvalda parlamentariker i SD Huddinge en innehållsrik utbildningskonferens med bland annat en utförlig genomgång av kommunens och partigruppens arbetsprocesser, distriktsombudsmännens utbildning för förtroendevalda, en gemensam eftervalsanalys samt en intressant redogörelse från distriktsordförande Fredrik Lindahl.

Distriktsombudsmännen föreläser om kommunens organisation.

Sverigedemokraterna Huddinge fortsätter att växa och utvecklas i storlek, engagemang och kompetens. Efter utbildningskonferensen känner vi oss än mer manade att arbeta för kommuninvånarnas bästa och för att utveckla Huddinges framtida politik. Stort tack till alla som deltog!

Avslutningsmiddag

SD väcker frågan om snöröjningen i kommunen

Många starka känslor har väckts bland Huddingebor denna vinter. Under en enda helg i februari fick kommunen 250 klagomål på snöröjningen. Förutom bristande snöröjning har transportering av överflödig snö också skapat problem, snövallar har byggts upp och blivit till isvallar och pensionärer har blivit insnöade utan möjlighet att ta sig ut. Det blev som Sverigedemokraternas gruppledare Mats Arkhem sa i sitt anförande när han berättade om en dam som hade upplevt problemen:
"...naturen gav henne henne tio centimeter snö men Huddinge kommun gav henne en halv meter hög isvall."

Därför ställde Sverigedemokraternas Mats Arkhem frågan till klimat- och stadsmiljönämndens ordförande Christian Ottosson (C) om kommunen avser att kalla in fler snöröjare för att lösa de nuvarande problemen.

Svaret från Christian Ottoson (C) blev att det i kommunens upphandlingar tydligt framgår vilka krav som ställs och att inga besparingskrav ställs på den kommunala snöröjningen. Samtidigt avslöjade tidningen Mitti Huddinge att kommunen tvingar snöröjarna att börja ploga senare på året för att spara pengar.

Nästa år måste situationen förbättras och Sverigedemokraterna i Huddinge kommer att fortsätta driva frågan.

Deltagande på KSAU-dagen

Sverigedemokraterna närvarade på KSAU-dagen där bland annat Huddinge kommuns budgetchef, ekonomidirektör och representanter för kommunens olika förvaltningar redogjorde för Huddinges framtida ekonomi.

Detta är, även för Sverigedemokraterna, ett väldigt viktigt första steg i processen att ta fram en välfungerande budget för Huddinge kommun. Det räcker inte att bara lägga fram bra politiska idéer som vissa andra partier verkar tro, idéerna måste också vara verklighetsförankrade och ta hänsyn till vår gemensamma ekonomi som skattebetalare. För oss i SD Huddinge, vars ett av flera primära mål är att spara pengar för kommunens invånare, var KSAU-dagen ett väldigt givande inslag.

Gruppledaren kommenterar sänkta inkomstkrav för Huge

Sverigedemokraternas gruppledare i Huddinge, Mats Arkhem kommenterar Socialdemokraternas utspel om sänkta inkomstkrav för Huge.

"Man ska ha klart för sig att Huge, de senaste åren, inte har skärpt inkomstkraven för deras kunder eller drastiskt höjt några hyror.

Varför väcker Socialdemokraterna, med stödpartier, denna fråga just nu? Det ligger nära till hands att ana en koppling till regeringens nya avsikt om att införa marknadshyror.

Vi anser att detta ytterst är en fråga för Huges styrelse att avgöra. Vi politiker måste kunna lita på företagets professionalism.

Sänkta inkomstkrav riskerar även att öka Huges hyresförluster och därmed ge en negativ effekt i form av högre hyror, det vill Sverigedemokraterna undvika."

Mats Arkhem, Gruppledare SD Huddinge

Paula Bieler besöker SD Huddinge

Föreläsaren för februari månads medlemsträff blev ingen mindre än Sverigedemokraternas migrationspolitiska talesperson, Paula Bieler. I en nästan fullsatt storsal diskuterades många intressanta frågeställningar om en av vår tids viktigaste politiska frågor.

Vi bjuder regelbundet in intressanta gäster och föreläsare så håll utkik i din inkorg om du är medlem i SD Huddinge!

E-post: huddinge@sd.se | Hemsida: huddinge.sd.se | Tel: 08-535 301 46

This is a raw html block.
Click the edit button to change this html.